Spinazie en een groene powersmoothie

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

In dit artikel

Inhoudsopgave (klap hier open)

Spinazie, we kennen het allemaal. Popeye at het. Je zusje/broertje gruwelde ervan. Bij opa en oma kreeg je het met een ei. Je vader prakte het met aardappel en gehakt. Je houdt ervan, of niet. Niks er tussenin. 

Het maakt niet uit wat, maar je denkt ergens aan als je het woord spinazie hoort. Spinazie kampt met veel vooroordelen. Het bevat veel ijzer, je mag het niet opnieuw opwarmen, het bevat veel zout… genoeg te schrijven over spinazie. 

Algemene informatie over spinazie 

Spinazie is een plant uit de amartenfamilie. Spinazie groeit snel en gemakkelijk en is de meest gebruikte bladgroente. Niet alleen bij ons, maar in de hele wereld. 

Spinazie groeit vrijwel overal, behalve in tropische gebieden.

Spinazie is al heel vroeg in het voorjaar beschikbaar. 

Spinazie wordt in overvloed gekweekt. Veel spinazie wordt verwerkt om in te vriezen of te wecken, zodat je het hele jaar spinazie kunt eten. 

Spinazie werd voor het eerst in Perzië. Spinazie bereikte Europa in de 12e eeuw, net zoals de meeste groente, omdat de grote volksverhuizingen op gang kwamen en de Moren naar Spanje trokken. 

In eerste instantie werd spinazie vooral gebruikt als laxeermiddel, vanwege de aanwezigheid van oxaalzuur. In het stukje feiten en fabels behandelen we deze bewering. 

Teelt van spinazie

Spinazie wordt het hele jaar door geteeld. 

De vroege teelt vindt plaats onder glas. In december en januari wordt gezaaid, en vanaf eind februari wordt dit geoogst.

De zomerteelt wordt in de volle grond gezaaid. Dit vindt plaats van april tot augustus. Er kan geoogst worden vanaf eind mei. 

De herfstteelt wordt van eind juli tot half september gezaaid, ook weer in de vollegrond. Oogsten  is vanaf oktober. 

De winterteelt is vanaf september. tot december, dan hebben we het weer over de vroege teelt.

Vitamines en mineralen in spinazie

Spinazie bevat 15 kcal per 100 gram. Dit is heel gebruikelijk voor groente. 

Wat anders is, is de “relatief” hoge hoeveelheid eiwit die aanwezig is in spinazie. Met 2,5g eiwit per 100 gram, is het een goede groente om te eten als je weinig eiwit binnen krijgt of weinig vlees/vis en zuivel eet. 

Het bekende mannetje Popeye at altijd even een blikje spinazie voor hij “zijn” Olive ging redden. Hij werd instant gespierd. 

Popeye is geïntroduceerd in Amerika om mensen meer spinazie te laten eten. Spinazie bevat inderdaad meer ijzer dan andere groentesoorten. Ongeveer 4mg per 100 gram.

  • IJzer: Draagt bij aan gezonde bloedwaardes. En komt vooral voor in rode bloedlichaampjes. IJzer haal je vooral uit vlees, maar spinazie is een goede aanvulling hierop. Zeker als je weinig vlees eet. 
  • Nitraat: Kan bacteriën binnen dringen en de processen verstoren. Ook zorgt het voor behoudt van kleur in vlees. 

Vroeger werd ons verteld dat Nitraat mogelijk niet goed voor ons was en dat we dus nitraatrijke groente en vis moesten beperken. Inmiddels zijn we heel wat jaartjes verder en zijn de gezondheidsrisico’s verwaarloosbaar. Ze wegen zeker niet op tegen de vele voordelen. 

Soorten spinazie

Kleinbladige spinazie: deze is door het kleine blad heel geschikt om rauw te eten. De steel is ook verfijnder en minder storend in een gerecht. Een babyspinazie salade met gamba’s bijvoorbeeld. Hoe klinkt dat?

Grootbladerige spinazie: deze spinazie is stugger. Wordt vooral gewokt of verwerkt in warme gerechten

Wilde spinazie: deze spinazie is steviger, heeft een dikkere steel. Wordt heel veel gebruikt in de Oosterse keuken. 

Feiten en fabels over spinazie

Spinazie werkt laxerend door de grote hoeveelheid oxaalzuur

Ja/Nee. Oxaalzuur werkt inderdaad laxerend, maar dan wel in hoge dosis. Je moet dus behoorlijk wat spinazie eten. Mocht je een slechte stoelgang hebben, zou je natuurlijk wekelijks spinazie kunnen toevoegen. Want in dit geval is het wel “baadt het niet, dan schaadt het niet”

Spinazie is eiwitrijk

We kunnen dit beantwoorden met ja. Ten opzichte van de andere groentesoorten waar je meestal rond de 1 gram per 100 gram zit, is spinazie met zijn 2.5 gram een leuke eiwitbron. Zeker als je er ongeveer 300 gram van eet. Uiteraard dan wel gebakken of gewokt.

Spinazie bevat veel ijzer

Ja! Spinazie bevat veel ijzer, ten opzichte van andere groente soorten. 

Popeye is een marketingtruc

Ook waar. De komst van Popeye zorgde voor een toename in de verkoop van spinazie. Maarliefst 30% in Amerika.

Je mag spinazie niet opwarmen

Niet waar. Vroeger werd dat inderdaad gezegd. Door de herverhitting zou Nitraat omgezet worden in Nitriet, wat weer schadelijk zou zijn voor onze gezondheid. Maar dit is inmiddels achterhaald, de mogelijke schade is echt verwaarloosbaar. 

Smaak en gebruik van spinazie

Spinazie heeft een zachte smaak. De meeste kinderen starten met het eten van spinazie a la crème. Zeker voor kleine kindjes is dit lekker weg te lepelen. 

Spinazie kan goed uit de diepvries komen. Ik vind het zelf een nadeel dat er vaak veel vocht uit komt (ook bij verse spinazie trouwens). Als je diepvries spinazie gebruikt, zou je het eerst kunnen laten ontdooien in een vergiet, dan lekt het alvast uit. 

Spinazie kan je ook koken. Maar let op, want het wordt echt snel slap.

Spinazie is eigenlijk het lekkerst als je hem even wokt met wat ui en knoflook. Je kunt er ook een supersnelle pastasaus van maken. Gewoon ui, knoflook en wat spekjes fruit, spinazie erbij wokken en afmaken met een scheutje room of boursin. Nom!!

Het recept. Wel wat gezonder dan de pastasaus, maar net zo snel 🙂 

Recept:

Groene powersmoothie met spinazie en avocado

Ingrediënten voor 2 sapjes

  • 1 zoete appel
  • 1 banaan
  • 1 avocado 
  • 4 grote handen spinazie
  • 200 ml water

Bereiding

Snij de appel in vier stukken en haal het klokhuis eruit. Pel de banaan en verwijder de schil en pit van de avocado. Stop alles samen met de spinazie en het water in een blender en blender alles goed door. Serveer eventueel met ijsblokjes.

Heb je vaak een eiwit tekort? Dan kun je deze smoothie perfect uitbreiden met een paar scheppen magere kwark of een schep Orange fit proteine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van deze recepten ontvangen?

Bestel dan hier mijn kookboek met 20% korting (gebruik kortingscode 'geus20')
Schrijf je vandaag nog in voor de 5x5!

of ga naar degeussport.nl/5/