Matcha bowl: waarom gezond + recept

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

In dit artikel

Inhoudsopgave (klap hier open)

Oké, de insteek was dat deze blog over groenten zou gaan, dat blijf ik ook zeker doen. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik nu al even kort een zijtak zou nemen. 

Ik kan het wel verkopen, want het is evengoed groen. De blog van deze week gaat namelijk over Matcha. 

Waarom? Omdat ik er van de week een paar keer vragen over kreeg. Is het goed, of niet, of is het gewoon een “hipstertrend”. Alle informatie ga ik in deze blog geven. 

Ik weet wel precies de rede waarom mensen hiernaar vragen, dat is namelijk ieder jaar het zelfde. We gaan langzaam aan weer naar het einde (helaas) van de zomervakantie. Mensen zijn klaar met het eten, luieren en niksen en willen weer aan de gang. Hèt perfecte moment om op zoek te gaan naar extra hulp. Maar is dat wat Matcha je kan bieden? We gaan het zien. 

Wat is Matcha

Matcha is een Japanse Groene thee. Wat het anders maakt dan andere theesoorten, is dat het tot  poedervorm gemaakt wordt. Vervolgens wordt de poeder en het hete water als het ware door elkaar geklopt, met een klassieke borstel.

Korte geschiedenis van Matcha

De Japanse Zen monniken kwamen dit bijzonder exlusieve drankje tegen op hun tocht door China. Je zou dus eigenlijk kunnen stellen dat Matcha thee uit china komt. Vervolgens hebben de boeddhisten het meegenomen naar Japan waarna ze het integreerden in hun theeceremonies.

Productie

Matcha wordt gemaakt van de plantjes die in de schaduw groen. Ongeveer 20 dagen voor het oogsten worden de plantjes onttrokken van zonlicht. Hierdoor gaan de plantjes langzamer groeien en vertraagt het aanmaken van bladgroen waardoor de bladeren bruiner worden en de aminozuren toenemen. 

De productie is dus wel degelijk anders dan andere theeplanten die volledig in de zon groeien. 

Na het oogsten worden de bladeren te drogen gelegd. Daarna worden de stengels en nerven van de bladeren verwijderd en alleen de bladeren worden verpulverd met de vijzel. 

Het is heel belangrijk om matcha op een juiste manier te verwerken. Namelijk met een speciale granieten molensteen. Dit zorgt voor het beste resultaat. Daarnaast is oxidatie een belangrijke factor. Als er te veel contact is met zuurstof, neemt de kwaliteit en de kleur af.

Bereiding en gebruik

Usucha (ofwel dunne thee)

Wordt meestal bereid met ongeveer 1.75 matcha en 75 ml water. Dit kan opgeschuurd worden. 

Koicha (dikke thee)

Vraagt uiteraard meer matcha. Minimaal twee keer zo veel, en wat minder water. Het is bij de bereiding proces dat je minder hard roert, omdat schuim niet bij deze vorm van thee hoort. 

Antioxidanten

Waarom is Matcha nou zo populair? Dat komt door de aanwezigheid van Antioxidanten. Er wordt gezegd dat Matcha ruim 135 keer meer antioxidanten bevat dan groene thee. 

Je kunt er dus thee van maken. Maar tegenwoordig zien we ook steeds vaker de matcha latte in de hippe zaakjes. uiteraard krijg je straks het recept van mij. 

Leuk is, om de matcha wel traditioneel te bereiden. Je koopt dan eenmalig de starters kit. Die bestaat uit een kommetje, maatschepje en lepel. (zie foto) 

Ook kun je matcha pillen kopen, als je liever niet de thee drinkt, maar wel als supplement wil gebruiken. 

Eerst naar de antioxidanten. Wat zijn dat nou precies? 

In het lichaam hebben/krijgen we vrije radicalen. Die vrije radicalen komen voort uit bijvoorbeeld ongezonde producten die we eten, stress, uitlaatgassen, chemicaliën etc. Deze vrije radicalen nemen “hapjes” van gezonde cellen. 

Om dit te voorkomen zijn antioxidanten belangrijk. Deze antioxidanten beschermen de gezonde cellen, door als het ware tussen de gezonde cellen en vrije radicalen in te gaan zitten, waardoor de vrije radicalen zich binden aan de oxidanten waardoor ze geen hapje meer kunnen nemen van de gezonde cellen. 

Oke, die hebben we op de rit. We kunnen dus stellen dat antioxidanten belangrijk zijn voor ons lichaam. 

vrijwel alle “superfoods” (moerbeien, gojibessen, blauwe bessen etc) bevatten veel antioxidanten. 

Maar matcha bevat ook andere antioxidanten die minder vaak voorkomem, omdat deze eigenlijk alleen in planten te vinden zijn. Ze behoren tot de categorie “catechinen” 

Deze zouden de kans op diabetes en beroertes verkleinen en voorkomen aderverkalking en andere hart en vaatklachten. 

Wat bevat matcha nog meer?

Matcha bevat ook chlorofyl. Een natuurlijk plantenextract wat ervoor zorgt dat je lichaam zuurstof beter op kan nemen en je immuunsysteem boost. 

Daarnaast werkt matcha vochtafdrijvend en stimuleert het de stofwisseling. 

Smaak

De smaak van matcha moet je echt lekker vinden. Het heeft een bittere, wat droge smaak. Verwerkt in gerechten kan het echter een enorme toevoeging zijn en geeft het een leuke kleur. 

Zo kun je leuke groene pannenkoekjes maken bijvoorbeeld. 

Wanneer je matcha combineert met iets zoets, kan het best een interessante smaakbeleving geven. 

Resumé

Er is veel onderzoek gedaan naar matcha, maar ook weer niet voldoende om er echt een harde bewering over te doen. 

Wel is het belangrijk om het volgende mee te nemen. In onze zoektocht naar een gezonder (fitter, slanker, gespierder) leven, zoeken we altijd graag naar de snelste weg. Matcha klinkt dan als een wondermiddel. Maar laat je niet misleiden door dit Shrek (want groen) drankje. Het zijn zaken die in de marges vallen. Voldoende bewegen, slapen en gezond eten, zijn de dingen die je gezond houden, dit zijn de details die het leuk, nieuw en afwisselend houden, maar gaan geen grote effecten hebben. 

Neemt niet weg dat het natuurlijk hardstikke leuk is om eens te proberen. 

Recept

Ingrediënten

  • 100 ml water
  • 3 maatschepjes (bijgevoegd bij matcha starterskit) matcha
  • 200 ml Oatley barista havermelk
  • 4 ijsklontjes
  • honing (eventueel)

Bereiding

Verwarm het water tot 75’c als je een speciale waterkoker hebt, zoals van australian. Anders kun je water koken, vervolgens een kopje van 100 ml afgieten en dat 5 minuten laten afkoelen. 

Klop ondertussen de oatley barista havermelk met een klopper op. 

Giet het water in de matchabowl, voeg 3 schepjes matcha toe en klop dit met de borstel 30 seconde op. Niet langer, want dan wordt hij onnodig bitter. 

Doe de ijsblokjes in een glas, giet de matcha er overheen en tot slotte de havermelk. 

Eventueel kun je er wat honing op gieten. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van deze recepten ontvangen?

Bestel dan hier mijn kookboek met 20% korting (gebruik kortingscode 'geus20')